Allmänna villkor

Endast privatpersoner eller representanter för företag, som är över 18 år och myndig med full juridisk rätt att ingå avtal med annan part, har rätt att utföra inköp via Happyvegan.se.
Happy Vegan har rätt att i specifika fall neka en kunds order ifall kunden uppgivit felaktig information.

Om det existerar bild-, pris- eller skrivfel på webshoppen samt felaktig information gällande lagerstatus så har Happy Vegan rätt att korrigera dessa innan slutförsäljning till kund. Kunden kommer självfallet meddelas vid ändringar och därefter invänta kundens godkännande. Alla bilder på webshoppen skall ses som en representation för en vara och kanske inte alltid har varans exakta utseende, funktion eller ursprung, då producenter kan göra dessa ändringar utan vår vetskap. Vi ansvarar inte heller för information på webshoppen som kommer från en tredje part

I syfte att utöka servicen gentemot dig sparar Happyvegan.se dina personuppgifter samt information om de inköp som du gör. Happyvegan.se låter ingen tredje part ta del av personuppgifter som lämnas och vi hanterar er personuppgifter enligt aktuella lagar och regler. Som registrerad kund hos Happyvegan.se får du information och erbjudanden via e-post, post och/eller sms.

Frakt

Vi erbjuder i dagsläget frakt genom Postnord och hemleverans av kylvaror genom Gordon Delivery. För små ordrar kan du det i den brevlåda som varubrev och för övriga ordrar kan du välja mellan hämta på valfritt ombud nära dig eller att få hem din order till dörren. För kylvaror erbjuder vi endast Gordon Delivery som leveransalternativ för att kunna säkerställa en obruten kylkedja.

Frakt och andra tillägg ser du redan i kassan, inga dolda avgifter tillkommer.

Läs mer om våra frakt- och leveransalternativ här.

Avtal, priser och betalning

Priserna för de beställda varorna är de som anges på Happyvegan.se dagen då ordern läggs. Alla priser är angivna i svenska kronor inklusive moms om inte annat anges. Priserna inkluderar ej fraktavgifter som istället visas separat. Om Happy Vegan upptäcker fel gällande pris eller lagerstatus så har Happy Vegan rätt att korrigera detta innan slutförsäljning till kund. Happy Vegan kommer dock alltid meddela kunden om detta och invänta godkännande innan vi går vidare med ordern.

Happy Vegan erbjuder även kampanjpriser sporadiskt. Dessa gäller under begränsad tid eller så länge lagret räcker och kan återkallas när som helst av Happy Vegan. Vi erbjuder även möjlighet att köpa varor som passerat bäst före datum. Dessa läggs in i kategorin “Passerat bäst före” vilket kunden själv för uppmärksamma innan dessa varor köps .

För att kunna utföra ordern måste kunden först acceptera våra villkor och därmed godkänna att dessa har förståtts och följs. Kunden kan återkalla en order så länge Happy Vegan inte har bokat upphämtning och leverans av ordern. Då kunden vill återkalla ordern så återbetalas fullt belopp

Betalning tas emot från Visa, MasterCard, Swish, faktura eller andra betalningsalternativ som erbjuds genom Klarna Merchant.

Leverans och orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas ut till din mejl så fort köpet har gått igenom.

Ordrar placerade innan klockan 11:00 på vardagar hanteras samma dag. Efter det så hanteras de påföljande arbetsdag. Ordrar blir därmed skickade från vårt lager inom 0-2 arbetsdagar. Normalt sett levereras ordrarna 1-2 arbetsdagar efter det.

“I Sverige:
Leverans av dina varor sker till närmaste möjliga ombud i förhållande till den adress du har angivit vid betalning. Observera att vi maxvikt på paketet är 20kg för att vi skall kunna skicka det till ombud. Väger paketet över 12kg tillkommer en fraktkostnad på 59 kr. Detta åskådliggörs dock för kunden innan köpet bekräftas. Kunden får en SMS avisering då leveransen har ankommit. Om kunden inte hämtar ut paketet har Happy Vegan rätt att debitera kunden en avgift på 150 svenska kronor för fraktavgifter samt nedlagt arbete. Notera att ett paket som inte hämtats från ombudet inte faller inom ramen för ångerrätt eller fria returer”

Aktuella leveransalternativ samt priser synliggörs i webshoppen och måste väljas innan kunden kan avsluta sin order.

Reklamation gällande kvaliteten på varorna måste göras senast 24 timmar efter ankommen leverans. Ansvaret och risken för varorna övergår till dig när de avlämnats. Det är du som kund som är ansvarig för att hålla dina uppgifter uppdaterade och därmed ge oss möjlighet att leverera till rätt adress.

Leverans till Danmark

Vi levererar också till Danmark med samma villkor som för Sverige med undantag för kylvaror som vi i dagsläget inte erbjuder. Vi använder oss av Klarna som betalningsmetod och Postnord för leverans. Förväntad leveranstid till Danmark är 3-4 arbetsdagar.

Varor

Happyvegan.se eftersträvar att leverera varor av hög kvalitet och med bra hållbarhet. Om vi inte kan leverera en vara kontaktar vi dig via telefon eller e-post.

Samtliga varor är veganska vilket innebär att de ej innehåller animalier eller har testats på djur. Happy Vegan kontrollerar själva innehållsförteckningen på varorna och ber även leverantörer/producenter att bekräfta att varan är veganskt, dock har vi ej full kontroll över detta och reserverar oss för misstag. Om en kund upptäcker att en vara ej är vegansk och meddelar oss om detta så har Happy Vegan rätt att undersöka varan och ta bort denna produkten därefter.

Reklamation & ångerrätt

Om något fel skulle föreligga ber vi dig kontakta Happyvegan.se så kollar vi på hur vi bäst kan återgälda dig. För att varan ska kunna reklameras måste originalförpackningen finnas kvar.

Privatpersoner har ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59). Det innebär en rätt att inom 14 dagar från leverans ångra köp av vissa varor. Ångerrätten gäller inte varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

Du kan därför inte ångra köp av matvaror, däremot exempelvis ljus, servetter och hem- och hygienartiklar. Du har rätt att undersöka varan men den ska vara i så kallat väsentligen oförändrat skick, vilket innebär att varan ska vara i gott skick och att originalemballaget ska finnas kvar. Kund som vill utöva sin ångerrätt ska kontakta oss via Happyvegan.se

Receptfria läkemedel är undantagna ångerrätt. Där med kan du inte returnera dessa. Läkemedel som har lämnat Happyvegan.se får av säkerhetsskäl inte säljas igen.

Vissa varor omfattas av garanti. Garanti för varor omfattar endast fabrikationsfel. Reklamation skall göras inom två månader från det att kunden upptäckt felet. Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor köpta via Happyvegan.se. Happy Vegan står för returfrakt på godkända reklamationer. Godkänns reklamationen så kompenseras kunden enligt konsumentskyddslagen och återbetalning görs inom 30 dagar.

Om kunden vill ångra köpet innan ångerrätten löpt ut skall denne kontakta oss via telefon eller via [email protected] och tydliggöra varför ångerrätten yrkas samt uppge relevant information gällande ordern. Vid utövad ångerrätt betalar kunden själv returfrakten och ansvarar för att varans skick så att den kan mottas hel och i orginalkartong av Happy Vegan.

Om ångerrätten nyttjas på korrekt sätt så betalar Happy Vegan tillbaka summan för varan kopplat till ångerrätten eller ersätter kunden på annat sätt enligt överenskommelse. Om Happy Vegan skall ersätta kunden för returfrakten så skall kostnaden för denna vara lik leveranskostnaden då kunden mottog ordern. Återbetalning görs senast 14 dagar efter Happy Vegan mottagit ångrad produkt.

Ej uthämtade paket

Tänk på att paketen ligger hos Posten 7-14 dagar från ankomstdagen. Vid ej uthämtade paket debiterar vi 300 kr för att täcka våra frakt och administrationskostnader. Din betalning till oss i Klarna kommer krediteras utifrån det.

Innehåller paketet kylvaror som har blivit dåliga pga ej mottaget paket så krediteras beloppet för dessa varor.

Om du beställer från oss och inte får någon avisering på mail eller telefon om ditt paket inom en vecka rekommenderar vi att du tar kontakt med oss på [email protected] så att vi kan hjälpa dig lokalisera paketet innan det hinner gå i retur.

Paket i retur

Du som kund har ansvaret att uppge giltig och korrekt leveransadress. C/O adresser måste anges. Om försändelsen returneras till oss pga felaktig adress får kunden betala en avgift på 150 kr för att täcka våra frakt- och administrationsavgifter. Kunden meddelas i sådant fall via mail.

Transportskador

Happyvegan.se ansvarar för transportrisken, alltså risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transporten till kunden.

Kunden står för risken vid eventuell retur tillbaka till happyvegan.se. Kunden måste anmäla eventuella transportskador till vår kundtjänst inom sju arbetsdagar från det tillfälle då leveransen togs emot.

Kunden ansvarar därför för att avemballera och inspektera produkternas skick så fort som möjligt efter leverans.. Produkten får inte öppnas eller användas och kunden måste behålla produktens emballage och skadan måste dokumenteras med bild för att kunna utreda skadeärendet.

Vi skickar en ny produkt eller ersätter varan ekonomiskt så fort varan har returnerats.

Force majeure

Skulle Happyvegan.se på grund av omständighet, som kan anses ligga bortom Happyvegan.se’s kontroll (”Force majeure”), vara förhindrad att utföra våra åtaganden gentemot dig, utgör detta inte ett avtalsbrott.

Även vid Force majeure-situationer kommer Happyvegan.se alltid att i möjligaste mån försöka utföra våra åtaganden och i de fall där detta inte är möjligt i skälig omfattning kompensera dig.

Ändring av villkoren

Happy Vegan har rätt att när som helst gör ändringar i villkoren. Alla ändringar publiceras direkt på webshoppen och är fullt tillgängliga för kunden innan köpet görs.

Felskrivningar

Happyvegan.se reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager eller ej. Happyvegan.se har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst.

Tvist

I först hand skall tvister försöka lösas efter diskussion mellan kund och Happy Vegan.

Om tvisten ej kan lösas hänvisar vi till Allmänna Reklamationsnämnden, arn.se. Vi följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Integritetspolicy

Genom att använda vår webbplats (Happyvegan.se) godkänner du våra allmänna villkor och integritetspolicy.

Personuppgifter

GDPR – Hantering av dina adress- och köpuppgifter här hos Happy Vegan.
Den 25 maj 2018 börjar en ny lag, GDPR att gälla. Det är en gemensam lag som ska göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter personuppgiftslagen (PUL), I och med GDPR ökar ansvaret hos alla organisationer, handlare och företag för att ha kontroll på sina kunders uppgifter. Läs vår integritetspolicy för mer info

Vi registrerar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera dina varor, kontakta dig som kund vid behov, ge dig bästa möjliga service samt även för marknadsföringsändamål. Du kan genom att skriva till Happyvegan.se begära att dina personuppgifter rättas, tas bort eller anmäla om du inte vill att uppgifterna ska användas för marknadsföring. Du har rätt att en gång per år efter skriftlig begäran till nedanstående adress få information om vilka uppgifter om dig som finns i våra register och hur de används. Vi lämnar aldrig ut de uppgifter vi har lagrat om dig till tredje part. Vill du ha mer information om vår hantering av personuppgifter är du välkommen att kontakta oss.

Information om cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats få information om cookies och vad de används till. Från den 1 juli 2011 krävs besökarens samtycke till att cookies används om inte cookies är nödvändiga för att tillhandahålla den tjänst som besökaren har begärt. Samtycket lämnas genom att cookies accepteras i webbläsaren. En cookie är en passiv textfil som lagras av webbläsaren och kan inte ställa till med någon skada. En webbplats kan bara läsa en cookie den själv skapat.

På Happyvegan.se används cookies i nedanstående syfte:

Anonym insamling av besöksstatistik
Hålla isär olika inloggade användare på sajten
Bygga segment och målgrupper för att styra annonser

Prenumation på nyhetsbrev

Vi skickar nyhetsbrev till den e-postadress du använder när du skapar ett konto på Happyvegan.se. Du kan när som helst avsluta denna prenumeration genom att avregistrera dig från nyhetsbrevet längst ned i varje utskick.

Upphovsrätt

Dessa villkor, liksom all data på denna webbplats, tillhör Happyvegan.se och är tillgängliga endast för bruk i samband med köp och korrespondens med Happyvegan.se. Annat användande såsom reproduktion, re-distribution, derivat av och publicering utanför denna webbplats, såväl för kommersiella som privata syften, är inte tillåtet utan uttryckligt medgivande från Happyvegan.se.

Kontakta oss

Happyvegan.se
Måbärsstigen 29C
165 65 Hässelby

[email protected]

Social medier
Facebook: Happyvegansverige
Instagram: Happyvegansverige
Hemsida: www.happyvegan.se